BCAA co to jest, co daje

Osoby, które uprawiają sport czy to amatorsko, czy profesjonalnie, zapewne nie raz słyszały o rozmaitych suplementach diety, będących wsparciem dla organizmów sportowców. Jednymi z nich są BCAA, czyli aminokwasy rozgałęzione, stanowiące jeden z najważniejszych składników odżywczych dla entuzjastów aktywności fizycznej. Ze względu na fakt, że organizm nie jest w stanie samodzielnie ich wytworzyć, muszą być dostarczane z zewnątrz. Czym są aminokwasy rozgałęzione BCAA, jak brać i kiedy, jakie mają działanie BCAA, czy warto je zażywać? Odpowiedzi na te i wiele innych pytań, znajdują się w tym artykule. Zapraszamy do zapoznania się z jego treścią.

Czym są aminokwasy? Wyjaśniamy

Zanim szczegółowo omówimy BCAA, w pierwszej kolejności wyjaśnimy, co to są aminokwasy. Otóż jest to niezwykle zróżnicowana i bardzo obszerna grupa związków chemicznych, pełniących w organizmie wiele ważnych funkcji. Aminokwasy dzielimy na egzogenne, czyli takie, których organizm nie jest w stanie sam syntetyzować oraz endogenne, które może wytwarzać samodzielnie. W przypadku aminokwasów egzogennych, możemy wymienić tu BCAA. Co to jest? Odpowiedź na to pytanie znajduje się w kolejnym paragrafie. Zachęcamy do kontynuowania lektury.

BCAA co to jest?

Jak wspomnieliśmy na wstępie artykułu, BCAA (z ang. Branched Chain Amino Acids) to aminokwasy rozgałęzione. Zaliczane są do związków chemicznych i odpowiadają za budowę struktury białek, które mają ogromne znaczenie dla wielu funkcji ludzkiego organizmu m.in. dla pracy układu mięśniowego. Warto wyjaśnić również pewne kwestie, związane z BCAA. Co to tak właściwie oznacza? Otóż BCAA jest to akronim, który określa grupę niezbędnych aminokwasów. W jej skład wchodzą: leucyna, walina oraz izoleucyna. Poniżej przedstawiamy charakterystykę każdego z nich.

  1. Leucyna

To jeden z najbardziej anabolicznych aminokwasów. Jej zadaniem jest zmniejszenie rozpadu mięśni podczas intensywnego treningu. Ponadto, stymuluje syntezę białek, a także przyspiesza regenerację pomiędzy kolejnymi sesjami treningowymi. Leucyna, w okresie redukcji tkanki tłuszczowej, zapobiega katabolizmowi mięśni. Dodatkowo, jest odpowiedzialna za pobudzanie metabolizmu.

  1. Walina

Aminokwas ten pełni ważną funkcję w dostarczaniu energii do komórek mięśniowych. Zmniejsza bolesność mięśni, a także chroni je przed katabolizmem. Walina poprawia równowagę hormonalną, zmniejsza poziom kortyzolu w organizmie, a także przyspiesza regenerację potreningową.

  1. Izoleucyna

Wpływa na zwiększenie poziomu energii w komórkach mięśniowych. Wspiera budowanie beztłuszczowej masy mięśniowej, a także zwiększa wytrzymałość mięśni. Pobudza syntezę białek i przyspiesza regenerację.

BCAA – jak działa? Wyjaśniamy

Przeprowadzono wiele badań, na podstawie których dowiedziono, że regularne stosowanie aminokwasów rozgałęzionych, wykazuje pozytywny wpływ na organizm. Do swojej codziennej diety powinny włączyć je osoby, które dbają o rozwój muskulatury. Jeżeli zatem rozważamy stosowanie jakichkolwiek suplementów diety, to niewątpliwie powinniśmy wziąć pod uwagę właśnie BCAA. Jak działa ten składnik odżywczy? Odpowiadamy.

Można by wymienić wiele prozdrowotnych właściwości, jakie wykazują rozgałęzione aminokwasy BCAA. Na co zatem będą wpływały? Przede wszystkim na proces syntezy białek, co z punktu widzenia osób ćwiczących, stanowi ich najważniejszą funkcję. Dlaczego to tak istotne? Mianowicie dlatego, że realnie wpływa na zwiększenie efektywności budowania masy mięśniowej. Ze względu na fakt, że BCAA pobudzają aktywność hormonu wzrostu, czyli hormonu anabolicznego, wzrost włókien mięśniowych przebiega sprawniej, a proces regeneracji po wysiłku fizycznym jest bardziej efektywny. Po co zatem włączyć je do swojej codziennej diety? Ponieważ ich zażywanie pozwala zmniejszyć nasilenie, a także skrócić czas trwania bolesności mięśni czyli tzw. „zakwasów”, które nierzadko pojawiają się po intensywnym wysiłku.

Na tym nie poprzestajemy, jeśli chodzi o wyliczanie zalet stosowania BCAA. Jak działa suplement diety zawierający w swoim składzie aminokwasy rozgałęzione? Otóż produkt, taki jak np. Aminokwasy Amino 2121, który prócz waliny, leucyny i izoleucyny zawiera również pozostałe 6 aminokwasów egzogennych, co zapewnia mu szerokie zastosowanie. Właściwości waliny, leucyny i izoleucyny opisaliśmy już wyżej, jednak Amino2121 zawiera także glutaminę, która chroni przed przetrenowaniem i zakwaszeniem organizmu, l-alaninę niwelującą zmęczenie i zwiększającą wytrzymałość, l-argininę wspomagającą budowę masy mięśniowej i regenerację tkanek oraz l-prolinę, która wspiera funkcjonowanie stawów, ścięgien i chrząstek, przyspiesza regenerację potreningową.  

Suplement diety Amino2121 ze względu na tak wiele zalet, jest to niewątpliwie jeden z tych produktów, które warto włączyć do swojej codziennej diety.

BCAA – kiedy brać? 

W związku z licznymi korzyściami dla naszego organizmu, z całą pewnością warto stosować aminokwasy rozgałęzione w postaci suplementów, które znajdziemy m.in. tu: Aminokwasy BCAA. To doskonały wybór dla osób uprawiających sport, które chciałyby w odpowiedni sposób wspomóc swój organizm i zadbać o jego prawidłowe funkcjonowanie. Warto mieć jednak na względzie fakt, że tylko odpowiednie stosowanie aminokwasów rozgałęzionych sprawi, że możliwe będzie uzyskanie maksymalnych korzyści z zażywania BCAA. Kiedy przyjmować tego typu produkt? Otóż optymalną porą na jego spożywanie jest okres okołotreningowy. Ponadto, BCAA można przyjmować także pomiędzy posiłkami.

BCAA – jak stosować? Ważne informacje

Wiemy już kiedy najlepiej zażywać BCAA. Jak stosować zatem ten suplement diety, aby okazał się skuteczny? Otóż tak naprawdę wszystko zależy od indywidualnych potrzeb organizmu. Okazuje się bowiem, że na 10 kg masy ciała, powinien przypadać 1 g BCAA. Jak brać ten specyfik? Najlepiej przed treningiem oraz po jego zakończeniu. Ponadto, w przypadku dłuższych odstępów między posiłkami, można pokusić się o dodatkową dawkę BCAA, co uchroni mięśnie przed katabolizmem.

Jeżeli aminokwasy BCAA są przyjmowane w prawidłowy sposób, nie wykazują negatywnego wpływu na organizm. Co ciekawe, większość ekspertów zaleca codzienne ich stosowanie, co przyczynia się do zwiększenia skuteczności tego typu specyfików. Należy pamiętać jednak o tym, aby nie przekraczać zalecanej, możliwej do spożycia dziennej dawki suplementu. Może wiązać się to bowiem z wystąpieniem skutków ubocznych. Najlepiej jednak zapoznać się z zaleceniami producenta, które znajdują się na opakowaniu suplementu diety jak np. BCAA Pro i stosować się do jego wytycznych.

 

Źródła:

  1. https://www.medonet.pl/leki-od-a-do-z,bcaa—efekty-i-skutki-uboczne,artykul,1728274.html#bcaa-dzialanie
  2. https://academic.oup.com/jn/article/138/10/2045S/4670120
  3. https://www.scielo.br/j/rbce/a/Bwr75WZDgfyT5xj7QQ9FDCn/?lang=en&format=html
  4. https://www.karger.com/Article/Abstract/341937
  5. https://www.formeds.com.pl/faq/174/Prolina